Akcie spoločnosti Meta Platforms (Facebook) v pre-market hours mimo hlavných obchodných hodín v USA stúpli už o vyše 16% – dôvodom je pozitívna reakcia obchodníkov na kvartálne výsledky spoločnosti vyplývajúce zo včerajšieho earnings callu.
Meta Platforms, ktorá prešla v októbri 2021 rebrandom z pôvodného názvu Facebook, čím podčiarkla svoju dlhodobú víziu smerovania k svetu virtuálnej reality, oznámila prekvapujúco pozitívne dáta o ziskoch, avšak jej celkové príjmy boli sklamaním.
Najdôležitejšie dáta z earnings Meta Platforms:
- Zisk na akciu stúpol na 2,72 USD oproti očakávaným 2,56 USD (podľa odhadov Refinitiv)
- Tržby v prvom kvartáli dosiahli 27,91 miliardy USD oproti očakávaným 28,2 miliardám USD (podľa odhadov Refinitiv)
- Počet denne aktívnych používateľov platforiem Meta bol 1,96 miliardy ľudí oproti očakávaným 1,95 miliardám (podľa odhadov Street Account)
- Počet mesačne aktívnych používateľov bol 2,94 miliárd ľudí oproti očakávaným 2,97 miliardám (podľa odhadov Street Account)
- Priemerný príjem na 1 používateľa predstavoval 9,53 USD oproti očakávaným 9,50 USD (podľa odhadov Street Account)
EARNINGS: Meta Platforms Q1 EPS $2.72 vs. $2.56 Est.; Q1 Revs. $27.91B vs. $28.20B Est. • $FB https://t.co/hMliSOop9G pic.twitter.com/sqqzLq40pz
— CNBC Now (@CNBCnow) April 27, 2022
Nenapodobnil sa februárový scenár
Earnings Meta Platforms v konečnom dôsledku dopadli kladne, pretože nenadviazali na veľmi zlé earnings z apríla, ktoré sa týkali výkonnosti firmy v poslednom kvartáli 2021 a poslali akcie Meta medzidenne o rekordných 26% dole (mimochodom Meta je v tomto roku v mínuse 48%). Investorov potešilo hlavne to, že Meta stúpol počet aktívnych denných užívateľov, pretože tento údaj sa v predošlom kvartáli prvýkrát v histórii znížil, čo naznačovalo veľmi negatívny trend. Nemalým pozitívom je aj to, že Meta sa podarilo zvýšiť priemerný príjem na jedného používateľa.
Smerom k druhému kvartálu však Meta odkázala, že očakáva príjmy len vo výške 28 až 30 miliárd dolárov, čo zaostáva za odhadom analytikov, ktorí očakávajú príjmy spoločnosti okolo úrovne 30,6 miliardy USD. Meta tvrdí, že pri tejto striedmejšej predikcii zohľadňuje pokračujúce negatívne trendy vrátane miernejšieho rastu tržieb, čo je podľa Marka Zuckerberga aj dôsledok vojny na Ukrajine.
Tieto prognózy označili analytici ako „slabé“, pričom upozornili, že tržby firmy rástli medziročne v prvom kvartáli len o 7%, čo je najpomalšie tempo v 10-ročnej histórii spoločnosti ako verejne obchodovanej firmy. Len pre ilustráciu pred rokom rástli čísla Facebooku v rovnakom kvartáli medziročne až o 50%.
Drvivú väčšinu príjmov Meta v Q1 predstavovali príjmy zo sociálnych platforiem Facebook, Instagram a WhatsApp (97,5%). Zvyšných 695 miliónov dolárov zarobila Meta z platformy Reality Labs, samostatnej časti firmy, ktorá sa snaží vytvárať produkty pre metaverse. Ide zároveň o sekciu, ktorá je v súčasnosti spojená s obrovskými nákladmi (vykázaná strata 2,9 miliardy USD), čo však Zuckerberg obhajuje tým, že vyvíjajú niečo úplne nové a unikátne.
Meta taktiež oznámila, že znížila svoj odhad celkových výdavkov na rok 2022 na niečo medzi 87 až 92 miliárd dolárov, čo je menej, než predtým odhadovaných 90 až 95 miliárd USD. Očakáva sa, že väčšina týchto nákladov bude súvisieť s prevádzkou sociálnych sieti a ďalšími investíciami do Reality Labs.
Reklamný segment ovplyvňuje vojna, inflácia aj regulácie
Výkonnosť firmy je logicky vo veľkej miere závislá od predaja reklamy, ktorú ovplyvňujú do nemalej miery makroekonomické faktory. Generálny riaditeľ firmy Snap Evan Spiegel upozornil, že ide o problém, ktorému nečelí len Meta. Napríklad príjmy YouTube, ktoré spadajú pod Alphabet (Google), vzrástli v prvom kvartáli len o 14%, čo bol výrazne menej než očakávaných 25%. Do nemalej miery ovplyvňujú tieto výsledky reklamné kampane, ktoré boli viazané na ruské trhy alebo trhy, ktoré ovplyvnila ruská invázia na Ukrajinu a pre vojnu boli pozastavené.
Príjmy z reklám môžu byť taktiež ovplyvnené infláciou a nedávnymi zmenami v spôsobe ochrany osobných údajov spoločnosti Apple, ktoré obmedzujú možnosti Meta pri snahe presne cieliť reklamu.
Meta medzi bodmi, ktoré môžu negatívne vplývať na jej podnikanie, spomenula aj prísnejšie regulácie, ktoré sa chystajú v Európskej únii, ak bude schválený pripravovaný zákon o digitálnych trhoch. Ide však o problém, ktorý sa nebude týkať len Meta, ale aj ďalších BigTech gigantov z USA.
Zdroj: cnbc.com