V tomto týždni zverejnia výsledky hospodárenia za druhý kvartál 2022 všetky najväčšie BigTech spoločnosti v USA. V utorok po ukončení hlavných obchodných hodín v USA tak už urobili Microsoft a Alphabet (Google), pričom ich akcie v pre-market hours posilňujú o vyše 3%.
V nasledujúcich bodoch vám zhrnieme základné poznatky z earnings firiem Microsoft a Alphabet (Google). V stredu po ukončení obchodovania zverejní výsledky Meta Platforms (Facebook) a vo štvrtok dokončia sériu kvartálnych výsledkov BigTech gigantov aj Amazon a najväčší z nich Apple.
Earnings Microsoft
- Zisk na akciu predstavoval 2,23 USD – o 0,06 USD menej, než očakávali analytici Refinitiv. Prvýkrát od roku 2016 sa stalo, že nedosiahol konsenzus
- Príjmy dosiahli 51,87 miliardy dolárov – menej než očakávaných 52,44 miliárd USD podľa Refinitiv
- Microsoft zaznamenal najpomalší rast príjmov od roku 2020 – medziročne stúpol len o 12%
- Z earnings je zrejmé, že Microsoft nenaplnil očakávania v predaji PC a záujme o jeho cloudové služby
- Investorov potešilo, že Microsoft neupravil pre nový fiškálny rok 2023 svoju pôvodnú prognózu rastu, čo znamená, že sa nezmenili jeho optimistické očakávania napriek súčasnej zhoršujúcej sa situácii na globálnych trhoch. ,,Naďalej očakávame dvojciferný rast výnosov a prevádzkových výnosov v konštantnej mene a amerických dolárov,“ uviedla Amy Hoodová, finančná riaditeľka Microsoft
- Zhoršenie výmenných kurzov (silnejúci dolár) označil Microsoft za najväčší problém druhého kvartálu – tvrdí, že príjmy firmy znížil celkovo až o 595 miliónov dolárov a zisk na akciu o 4 centy. Peter Choi, vedúci analytik firmy Nontobel Asset Managenet, skonštatoval, že prekážky spojené s výmennými kurzami boli medzi investormi dobré pochopené
Earnings Alphabet (Google)
- Zisk na akciu predstavoval 1,21 USD oproti očakávaným 1,28 od Refinitiv
- Tržby dosiahli 69,69 miliárd USD oproti očakávaným 69,9 miliardám USD
- Príjmy z reklamy na YouTube dosiahli 7,34 miliárd USD oproti očakávaným 7,52 miliardám USD
- Príjmy z Google Cloud dosiahli 6,28 miliárd USD oproti očakávaným 6,41 miliardám USD
- Rast tržieb sa spomalil na 13% zo 62% v rovnakom kvartáli minulého roku, kedy spoločnosť ťažila najmä z obnoveného otvorenia ekonomík po pandémii a raste spotrebiteľských výdavkov
- Výkyvy mien v dôsledku silnejúceho dolára zrazili rast tržieb o 3,7 percentuálneho bodu, pričom Ruth Porat, finančná riaditeľka Alphabet, skonštatovala, že silnejúci dolár môže ešte viac zasiahnuť výsledky firmy v treťom kvartáli. Poratová tiež uviedla, že výsledky Alphabet odzrkadľujú “neistotu v globálnom ekonomickom prostredí.“
- Zvýšenie príjmov z reklám medziročne len o 12% vypovedá o tom, že marketingový sektor zápasí s rozpočtom pre rastúce inflačné tlaky. Najvýraznejšie spomalenie je badateľné u YouTube, kde tržby v druhom kvartáli stúpli len o 5%, kým v druhom kvartáli 2021 až o 84%.
- Alphabet naznačil, že spomalí tempo náboru nových zamestnancov a tiež investícii, pričom CEO Sundar Pichai odkázal zamestnancom: ,,Nie sme imúnni voči ekonomickým protivetrom.“
- Firma očakáva, že s negatívnym ekonomickým prostredím bude musieť zápasiť do konca roka 2022.
- Alphahbet neposkytol prognózu tržieb, avšak analytici očakávajú, že za rok 2022 vzrastú o 14% na 293,9 miliárd dolárov (podľa Refiitiv). Akcie Alphabet klesli od úvodu roka približne o 27%, no v reakcii na včerajšie earnings mimo hlavných obchodných hodín posilňujú o zhruba 3,5%.
Čo naznačia earnings Apple a prečo sú dôležité?
Výsledky BigTech gigantov za druhý kvartál 2022 veľa napovedia o spotrebiteľskom sentimente v USA a výrazným spôsobom to bude platiť aj o earnings najväčšej verejne obchodovanej firmy v Spojených štátoch amerických spoločnosti Apple. Investori budú mimoriadne zvedaví, ako sa firme darilo zápasiť s mnohými makroekonomickými trendami vrátane klesajúcej dôvery spotrebiteľov, rastúcich úrokových sadzieb a inflácie v USA, ktorá je na 40-ročných maximách.
Doterajšie predaje Apple boli silné, pretože typickým zákazníkom Apple je solventnejší jedinec. Z tohto dôvodu sú však blížiace sa earnings Apple ešte pod väčšou pozornosťou – náznak, že začínajú šetriť už aj bohatší, by mohol veľa napovedať ohľadom vyhliadok recesie v USA.
Analytici, ktorých oslovil FactSet očakávajú, že Apple napokon oznámi tržby vo výške 82,8 miliárd dolárov, čo by bol rast pod 2% v porovnaní s rovnakým štvrťrokom minulého roka a najpomalší štvrťročný rast od začiatku pandémie. Taktiež predpokladajú, že zisk na akciu bude 1,16 USD, čo by znamenalo medziročný pokles o 10,7%.
Apple zápasilo v posledných mesiacoch aj so svojou ponukou. Značne ju totiž ovplyvňuje situácia v Číne, z kadiaľ neberie len potrebné suroviny na výrobu zariadení, ale mnohé komponenty v Číne aj priamo montuje. Problémy s dodávkami a lockdownami v Číne označil za mimoriadne vážne aj CEO Apple Tim Cook.
Zdroje: www.cnbc.com, cnbc.com, cnbc.com