Tomáš, Alphabet aj Microsoft oznámili lepšie, než očakávané výsledky. Prekvapilo ťa to? Ktoré údaje z earnings týchto dvoch gigantov ťa zaujali najviac?
Tie výsledky boli v podstate približne v súlade s očakávaniami. Pri tých firmách nikdy nie je ale všetko presne na 100 %, niekedy niečo prekonajú, niekedy sú v nejakej metrike zase horšie.
Pri Microsofte je to však väčšinou tak, že zvykne naozaj väčšinu odhadov prekonávať, bolo tomu tak isto aj teraz. Firma má v podstate tri segmenty. Cloud, kancelárske veci a fyzické zariadenia. Pri cloude boli obavy, že jeho rast spomalí výraznejšie, stále však rástol o 27 %, čo teda trh ocenil tým, že akcie vzrástli. Druhý kancelársky segment bol na tom tiež dobre, jediný problém mala firma pri treťom segmente, kde sa nachádzajú predaje fyzických zariadení či licencií na Windows. Na trhu s PC je veľký útlm, firme sa teda horšie predávajú jej vlastné zariadenia, plus predáva aj oveľa menej Windowsov na počítače iných výrobcov. S takýmto, respektíve ešte väčším spomalením sa však počítalo, takže to nebola prekvapujúca informácia. Pri Microsofte teda za mňa nebola asi ani jedna negatívna informácie, tak ako zvyčajne v podstate rozbil očakávania a zverejnil ešte lepšie čísla, na čo reagovali aj akcie rastom asi o 8 %. Firma okrem rastu na tržbách a ziskoch, čo je v tejto dobe naozaj dobrý výkon, okrem toho vypláca dividendu a vo veľkom odkupuje akcie, pre akcionára teda asi nemôže byť nič lepšie.
Druhou firmou je Alphabet, tam tie výsledky boli tiež fajn, ale neboli až také ohromné ako pri Microsofte. Problém pre Alphabet je, že kvôli zlému makru je vo svete online reklamy útlm – inzerenti proste menej inzerujú a zákazníci menej nakupujú. Alphabet síce tiež prekonal očakávania, medziročne ale tržby rástli len o 3 % a zisky kvôli rastúcim nákladom dokonca mierne klesli. Reklama ako taká v podstate stagnovala, YouTube mierne klesol, takže celý ten segment je teraz taký utlmený. To ale samozrejme neznamená, že by bol stratový, alebo že by nejako výrazne klesal, proste je z hľadiska tržieb približne tam, kde pred rokom. Čo bolo za mňa na výsledkoch Alphabetu veľmi pozitívne je to, ako sa darilo ich cloudu. Na tomto trhu je cloud od Google trojkou, po Amazon AWS a Microsoft Azure. Prvé dve firmy zarábajú každým kvartálom na cloude miliardy USD, Google má ale podiel menší a doteraz mu síce slušne rástli tržby, ale bol stále v strate. Tieto výsledky boli však prvé, kedy firmy zverejnila operating income v pluse, konkrétne 191 miliónov USD. Tých pár stoviek miliónov straty, ktoré cloud doteraz generoval nebolo z hľadiska veľkosti firmy veľký problém, konečne sme sa ale asi dostali do bodu, od ktorého by mohol cloud generovať zisk, nie stratu. Viem si predstaviť, že do pár rokov bude cloud generovať aj Googlu miliardové zisky. Ak by som mal teda vypichnúť z výsledkov jedno číslo, bol by to práve ten cloud.
Aké sú vyhliadky týchto spoločnosti do ďalších kvartálov? Sú naplniteľné?
Z toho čo som videl tak si firmy nedali žiadne nemožné ciele. Koniec koncov to ani nie je v ich záujme, asi ani oni nechcú prísť s nejakým megalomanským výhľadom a následne investorov sklamať. Moja skúsenosť skôr hovorí, že firmy si dávajú ciele nižšie, aby ich potom vedeli prekonať. Pokiaľ sa teda nič neočakávané vo svete nestane tak si myslím, že tie ciele naplnia. Tie firmy v podstate samé vedia najlepšie, v akom sú stave, v akej sú situácii, ako sa vyvíja ich podnikanie. V podstate tam môže zavážiť aj to, že je za nami prvých pár týždňov z nového kvartálu a tie firmy už vidia, ako sa ten kvartál rozbehol, takže vedia predpovedať aký bude čiastočne aj na základe toho. Ak sa ale historicky pozrieme na úspešnosť firiem z indexov, tak vo väčšine prípadov väčšina z nich očakávania prekoná.
Viacerí analytici naznačili, že technologickí giganti už urobili patričné kroky, aby znížili svoje náklady napríklad vo forme veľkých prepúšťaní. Budú z toho ťažiť v nasledujúcich mesiacoch, kedy sa špekuluje o príchode recesie?
Určite áno, dá sa povedať, že doteraz im to prepúšťanie krátkodobo skôr škodilo. Desiatky tisícok ľudí totiž nevyhodíš zo dňa na deň, chvíľu to trvá a sú s tým spojené vysoké náklady, napríklad odstupné alebo pokuty za skoršie rušenie kancelárskych priestorov. Tie posledné a aj predposlené výsledky teda ukázali, že firmy mali s týmto krokom zatiaľ iba vyššie náklady, čo je pochopiteľné. Úspora na mzdách a priestoroch sa ale bude kumulovať každým ďalším dňom, kedy firmy tých ľudí nebudú musieť platiť. Tie firmy totiž vyhadzovali najmä dobre platených ľudí, ktorých mzdy sa pokojne pohybovali v rádoch stoviek tisícok USD ročne. Ak sú tých ľudí desiatky tisíc, tak každým mesiacom ich prepustením firmy šetria obrovské peniaze. Ten efekt sa teda postupne bude kopiť a dlhodobo firmám určite pomôže, ak samozrejme vyhodili nepotrebných ľudí alebo ľudí, ktorých prácu vedia pokryť ostatní.
Ako vnímaš prístup týchto gigantov k AI?
V prvom rade si myslím, že my bežní ľudia ktorí nie sú v tých tímoch v daných spoločnostiach nemáme šancu vedieť, ako ďaleko v oblasti AI tie firmy reálne sú. Dlhodobo bol považovaný za lídra práve Google. Má totiž miliardy denných používateľov mnohých služieb, obrovské tréningové dáta a bohaté skúsenosti s AI. Z hľadiska výkonu sú jazykové modely Google dokonca výkonnejšie, ako tie od OpenAI. Od začiatku tohto roka to ale vyzerá, že ten súboj vyhráva Microsoft. To čo vidíme ale neukazuje lepší výkon modelu, ale skôr lepšie a premyslenejšie uchopenie technológie v praxi a lepšiu integráciu. Je proste vidieť, že Microsoft mal všetky tie veci nachystané lepšie, netlačil ho čas a ani sa nemusel obávať, že by stratil podiel na trhu, lebo žiaden nemal. Podiel Googlu bol naopak obrovský a hrozilo mu reputačné riziko, preto napriek tomu, že jeho modely sú údaje výkonnejšie, tak vyzerá že zaostal – Google sa proste bál ukázať nedokonalý produkt, Microsoftu to nevadilo. Google jednoznačne ale zaostal v tej integrácii a PR okolo toho, stále si však myslím, že Google má lepšiu pozíciu, viac dát a viac možností využitia nástrojov na báze AI ako Microsoft, len trochu podcenil načasovanie, repsketíve možno podcenili to, ako rýchlo s tým vyjde na verejnosť Microsoft. Dlhodobo si myslím, že obe spoločnosti nájdu využitie minimálne v kancelárskych balíkoch, ale aj v iných oblastiach. AI mi príde ako veľký pomocník pri produktivite, krátkodobo sa ale budú zrejme firmy predháňať, kto ukáže lepšie demo využitia služieb na báze.
Trhy vo štvrtok veľmi pozitívne reagovali na earnings Meta. Čo teba najviac zaujalo na výsledkoch firmy Marka Zuckerberga? V akom stave je predaj reklamy, ako sa darí firme v oblasti Reels a čo odkázala v súvislosti s Metaverse a AI?
Meta je firma, ktorá má za sebou ťažký posledný rok, firma viackrát po sebe vyreportovala medziročný pokles tržieb a počas jedného kvartálu dokonca stratila používateľov. Okrem toho firme komplikuje fungovanie aj Apple, ktorý zmenami vo svojom iOS komplikuje Mete cielenie reklám. Meta mala tiež viackrát problém s únikom dát či s bezpečnosťou. Akcie na všetky tieto veci reagovali posledný rok výrazným prepadom a očakávania boli teda naozaj nízke aj teraz. Meta v rámci výsledkov doručila čísla, ktoré neboli zlé, neboli ale ani nijako ohromujúce. Firme po niekoľkých kvartáloch mierne vzrástli tržby, zisky sú ale stále nižšie ako takto pred rokom. Akcie napriek tomu reagovali rastom, lebo Meta robí tie kroky, ktoré od nej investori požadovali. Mark Zuckerberg znížil výdavky na projekty v oblasti Metaverse a povyhadzoval desiatky tisícok zamestnancov. Krátkodobo to firme náklady zvýšilo, dlhodobo by to malo ale jednoznačne pomôcť. Reklamný biznis je ako taký stále v útlme, výsledky Mety ukázali že cena za reklamu klesá, avšak Meta to viac ako len kompenzuje zvýšeným počtom impresií. Čo teda stráca firma na klesajúcej cene reklám, to kompenzuje zvýšením počtu zobrazení. Ak si ale zoberieme v akom stave je tento trh tak je príjemné, že firma dokázala tržby vôbec navýšiť. Poviem to ešte inak, očakávania boli fakt nízke. Reelse firme pekne rastú, vedenie spomínalo viacero metrík, ktoré idú dobrým smerom – viac prehratí, vyššia strávená doba pri Reelsoch, viac preposlaní medzi používateľmi atď. Na calle tiež odznelo, že Mete pomáha AI práve pri tom, aby dokázala lepšie monetizovať reklamu a cieliť ju. Za mňa je trochu paradox, že najväčší hype je okolo AI pri Microsofte a Alhpabete, Mete už ale reálne táto technológia pomáha zarábať viac, aj keď ju ako bežní užívatelia nevidíme. Alebo sa možno opravím, ako bežní užívatelia si to neuvedomujeme, ten algoritmus je naozaj dobrý. Ja osobne nemávam problém, že by som trávil veľa času na Instagrame alebo Facebooku, tie videá mi to ale ponúka naozaj dobré a také, ktorá ma bavia. V rámci callu s investormi prišla reč aj na Metverse. Pri ňom Zuckerberg spomínal, že ho určite nezatratili a že súvisí aj s AI, okolo ktorej sa teraz proste sústreďuje viac pozornosti.
Posledným z BigTech gigantov v tomto týždni bol Amazon. Uňho však až taká pozitívna reakcia investorov na výsledky nebola. V čom Amazon akcionárov sklamal?
Trochu by som ťa možno opravil. Ja som na tú reakciu pozeral ešte večer po zverejnení a tie akcie rástli snáď o 10 %. Pri calle s investormi sa ale smer otočil a akcie sa nakoniec pred začatím obchodovania dostali dokonca pár % do mínusu, hneď sa dostaneme aj k dôvodu. Amazon väčšina ľudí pozná ako online retailera čo je pochopiteľné, keďže retail tvorí väčšinu jeho tržieb. Na ňom je ale firma plus mínus na nule a celý zisk tvorí cloud + väčšinou ešte aj dotuje ostatné segmenty. Nebolo tomu inak ani tentokrát čo nás privádza k problému. Medziročne rástol cloud pri Amazone len o 16 %, čo je výrazné spomalenie. V rámcii callu však CEO Andy Jassy povedal, že v apríli videli spomalenie rastu o ďalších 500 bázických bodov čo som pochopil tak, že rast bol v apríli iba 11 %, čo je teda výrazne menej ako posledné čísla. Cloud teda výrazne spomaľuje, čo vytvára obavy o ziskovosť firmy. Práve to bol moment, kedy sa tie akcie otočili. V globále ale boli výsledky fajn, v podstate rástlo všetko okrem toho retailu, ktorý stagnoval, jediné negatívum tam bolo to spomalenie cloudu.