Hoci je dnes spoločnosť BYD považovaná za lídra v oblasti elektromobilov, jej pôsobnosť siaha ďaleko za hranice tohto odvetvia. Od batérií po ťažbu a polovodiče, BYD sa stala úspešnou vďaka svojej rozmanitej činnosti.
Chemik Wang Chuanfu založil firmu v roku 1995. Vtedy mala len 20 zamestnancov a začínala s kapitálom 350 000 dolárov.
Už v roku 1996 sa BYD pustila do výroby lítiových batérií, ktoré dnes nájdeme v našich smartfónoch. Tento krok sa zhodoval s nástupom mobilných telefónov, a tak spoločnosť začala dodávať svoje batérie vtedajším gigantom ako Motorola a Nokia.
Píše sa rok 2002, keď BYD vstúpila na hongkonskú burzu cenných papierov, čím sa otvorila možnosť aj pre bežných retail investorov získať podiel v tomto podniku.
Top brokeri
Presun do automobilového priemyslu
V roku 2003 sa spoločnosť rozšírila do automobilového priemyslu akvizíciou Xi’an Qinchuan Automobile. O dva roky neskôr prišlo na trh prvé vozidlo F3, ktoré v tej dobe fungovalo na spaľovací motor.
Až počas finančnej krízy BYD začala experimentovať s elektrickými vozidlami, konkrétne hybridným plug-in modelom F3DM. V tom istom roku investovala spoločnosť Warrena Buffetta Berkshire Hathaway do spoločnosti 230 miliónov dolárov, podporujúc jej elektromobilové ambície. Odvtedy táto investícia vzrástla 40-násobne.
BYD využila svoju znalosť sektoru a v roku 2020 predstavila nový model batérie, ktorý prekonal všetky doterajšie očakávania. Batéria bola integrovaná do elektromobilu pod názvom Han. Ide o sedan, ktorý konkuruje modelu S od Tesly. Medzi rokmi 2020 a 2021 predala spoločnosť takmer 2 milióny kusov svojich čisto elektrických vozidiel nepočítajúc hybridy.
Do karát hrala aj podpora od štátu
Okrem vlastnej taktiky spoločnosti BYD jej vzostupu pomohla, aj obrovská podpora čínskej vlády pre sektor elektrických vozidiel v krajine. To isté sa nedá povedať o iných technologických gigantoch, na ktoré Peking skôr uvaľuje bariéry v snahe zabrániť monopolu.
Podľa odhadov skupiny Rhodium získala spoločnosť BYD v rokoch 2015 až 2020 štátnu podporu vo výške približne 4,3 miliardy dolárov.
„Lacné financovanie v spojení so štátnou podporou na výskum a vývoj odvetvia výrazne dopomohol k tomu, aby sa firma dostala tam, kde je dnes,” uviedol Gregor Sebastian, hlavný analytik spoločnosti Rhodium pre CNBC.
Tesla vs BYD
Pretrvávajúca rivalita medzi spoločnosťami Tesla a BYD, poprednými svetovými výrobcami elektrických vozidiel pokračuje. BYD podľa Sino Auto Insights Le ešte nedosiahol svoj plný potenciál, pričom sa objavujú paralely so začiatkami spoločnosti Tesla.
V roku 2024 bude Tesla čeliť zvýšenej konkurencii zo strany čínskych konkurentov a tradičných výrobcov automobilov, ktorí vstupujú na trh s elektrickými vozidlami.
Daniel Roeska zo spoločnosti Bernstein Research naznačuje, že „zatiaľ, čo Tesle chýba v blízkej budúcnosti významný hnací motor pre objem predaja, BYD má predpoklady na rýchlejší rast, najmä vďaka expanzii v Európe a na ďalších zámorských trhoch.”
Elon Musk priznáva, že čínskeho výrobcu elektromobilov v minulosti podcenil a v nedávnom vyjadrení na platforme X uznal ich súčasnú konkurencieschopnosť.
Tesla vs. BYD.
Passenger BEV (Battery Electric Vehicle).
Q4 FY23 deliveries/sales:
⬛️ Tesla: 485K (+20% Y/Y). $TSLA
🟥 BYD: 526K (+60% Y/Y). $BYDDF pic.twitter.com/QdoddouZhH— App Economy Insights (@EconomyApp) January 4, 2024
Zdroje : cnbc, Autor