Investori si zrejme všimli, že zabehnuté firmy začínajú čím ďalej tým viac do svojich slovníkov pridávať skratku AI. Podľa novej správy od Crunchbase tento trend však možno vidieť aj u začínajúcich spoločností tzv. startupov.
Dáta ukázali, že podiel peňazí z rizikového kapitálu smerujúcich do spoločností súvisiacich s AI v USA sa medziročne viac ako zdvojnásobil.
Humbuk ohľadom ChatGPT tak spôsobil vo svete startupov menšiu bublinu, kedy štvrtina všetkého investovaného kapitálu prúdi práve do týchto typov spoločností.
Ide o veľký skok oproti len nedávnej minulosti. Crunchbase uviedol, že podiel AI na financovaní v dolároch bol v rokoch 2018 až 2022 v priemere okolo 12%. Na rozdiel od toho v roku 2023 podiel raketovo vzrástol až na 26%, čiže niečo okolo 23 miliárd USD.
Zaujímavé však je, že financovanie rizikovým kapitálom v Severnej Amerike kleslo o polovicu v prvej polovici roka. Dôvodom zrejme bude ťažšie dostupný kapitál spôsobený vyššími úrokovými sadzbami.
AI startups are taking a bigger piece of a smaller pie 🍰
North American Venture Funding is down 50% YoY but AI startups are resilient.
Not shocking but this graph shows you the quantum of what's going on.
Now imagine if ChatGPT came out in 2020 💡 pic.twitter.com/SFJ8pTr87I
— Chief AI Officer (@chiefaioffice) September 2, 2023
Čo na AI ošiaľ hovoria experti?
Systém kategorizácie nevyžaduje, aby sa firmy zameriavali iba na AI, ak chcú vyhovieť kritériám klasifikácie. Tieto AI startupy preto zahŕňajú širokú škálu odvetví od nehnuteľností cez biotechnológie až po fintech.
Tak či tak využívanie tohto modného slova je čoraz populárnejšie a často sa tak deje iba za účelom získania peňazí od investorov.
Šéfredaktorka Crunchbase News, Marlize van Romburgh sa k ošiaľu ohľadom AI vyjadrila takto:
„Neuplynul ani rok, čo sa AI dostala do popredia a už teraz vidíme o túto technológiu veľký záujem. Samozrejme určite bude existovať veľa neúspešných projektov, čo je normálne, keď dôjde k veľkému nárastu financovania konkrétneho odvetvia.“
Očakáva sa, že aj firmy, ktoré už mali zakomponované AI prvky vo svojom biznis modeli pred tým, než vôbec vzniklo ChatGPT, sa budú snažiť túto technológiu čo najviac presadiť, aby sa uchytili na vlne popularity.
Nakoniec van Romburgh uviedla, že momentálne je technologický priemysel v odvetví AI na rovnakom bode na akom boli internetové startupy 25 rokov naspäť.
„Myslím si, že zakrátko bude AI technológia samozrejmosťou. Uvidíme, ako dlho ešte budú spoločnosti naozaj schopné propagovať umelú inteligenciu ako niečo jedinečné. Investori zrejme začnú postupne viac skúmať, čo skutočne znamená byť AI spoločnosťou.“
Zdroje : emergingtechbrew, Twitter