Najväčší výrobca elektromobilov spoločnosť Tesla mala vo štvrtom kvartáli 2021 vyriešiť problém s nedostatkom polovodičov tým, že odstránila jednu z dvoch elektronických riadiacich jednotiek, ktoré sú bežnou súčasťou niektorých modelov 3 a Y vyrábaných v Číne. CNBC priniesla túto informáciu s odvolaním sa na internú korešpondenciu medzi dvoma zamestnancami tejto spoločnosti.
Problémy s dodávateľským reťazcom
Tesla zatiaľ informáciu, ktorá sa mala týkať niekoľkých desiatok tisíc modelov vyrobených v Číne a dodávaných v rámci Číny, Austrálie, Veľkej Británie, Nemecka a ďalších častí Európy, nepotvrdila. Zo správy nie je zrejmé ani to, či rovnako postupovala u automobilov, ktoré boli vyrábané alebo dodávane v USA.
Firma Elona Muska mala k rozhodnutiu odstrániť jednu riadiacu jednotku pristúpiť s „vyšším cieľom“ udržať svoje továrne v plnohodnotnej prevádzke aj počas posledných týždňov roka 2021. Svet v onom čase čelil (a medzitým stále čelí) pretrvávajúcemu nedostatku čipov, čo je vec, ktorá ovplyvňuje nielen automobilový priemysel, ale aj mnohé iné technologické segmenty.
Under pressure to hit Q4 goals while facing chip shortages, Tesla decided to remove one of two electronic control units that are normally included in the steering racks of made-in-China Model 3/Y cars, according to employees and internal docs via @CNBC https://t.co/GANXD7T2EG
— Lora Kolodny (@lorakolodny) February 8, 2022
Dopad na vyrobené modely
CNBC uvádza, že absentujúca druhá riadiaca jednotka môže mať najzásadnejší vplyv u potenciálneho prechodu elektromobilov Tesla k plnohodnotnému autonómnemu riadeniu. Elon Musk totiž ešte nedávno veril, že všetky existujúce modely Tesla budú schopné len vďaka aktualizácii softvéru schopné fungovať bez šoféra.
,,Môj osobný odhad je, že tento rok dosiahneme úplne samoriadenie na úrovni bezpečnosti výrazne vyššej ako u človeka. Takže si myslím, že autá vo vozovom parku, ktoré sa vďaka aktualizácii softvéru stanú v podstate autonómnymi, by mohli skončiť najväčším nárastom hodnoty aktív zo všetkych tried aktív v histórii. Uvidíme,” povedal Musk počas zverejňovania kvartálnych výsledkov firmy.
Tento cieľ ale zrejme nepodarí plnohodnotne naplniť a to minimálne u modelov, ktorým bude chýbať druhá riadiaca jednotka. Tá je totiž nevyhnutná pre aktiváciu “úrovne 3”, ktorá by vodičovi umožňovala používať riešenie zvané “hands-free”, s ktorým dokáže auto ovládať za bežných scenárov riadenie po cestnej premávke úplne samo bez šoféra.
Nutné je ale upozorniť, že absencia druhej sekundárnej riadiacej jednotky nijakým spôsobom neovplyvňuje bezpečnosť samotného automobilu. Inak povedané táto jednotka bola považovaná len za sekundárnu a bola označovaná aj ako záložná.
V čase, kedy malo v Šanghaji prebiehať kľúčové rozhodnutie neinštalovať túto jednotku do niektorých modelov Tesla, Elon Musk na Twitteri uviedol:
,,Ach, tento rok bol nočnou morou dodávateľského reťazca a ešte sa to neskončilo.“
Zdroj: cnbc.com