Connect with us

Čo hľadáte?

Tomáš Vranka o earnings BigTech firiem: Určite by som netipol, že akcie zletia o takto vysoké percentá

Tomáš Vranka BigTech
Zdroj: Canva.com, Tomáš Vranka archív

V Spojených štátoch amerických pokračuje sezóna kvartálnych výsledkov verejne obchodovaných firiem. Máme za sebou 5 dní, počas ktorých výsledky za tretí kvartál a vyhliadky do záveru roka oznamovali BigTech giganti Alphabet, Microsoft, Meta, Amazon a Apple, pričom trhy s výnimkou Apple na ne reagovali veľmi negatívne. Bol na to dôvod a ako vníma earnings týchto firiem Tomáš Vranka, analytik XTB? Práve o tom je náš rozhovor.

Rozhovor

Naznačujú doterajšie earnings niečo v súvislosti s potenciálnym príchodom recesie? Cítiť z výsledkov za tretí kvartál a vyhliadok firiem smerom ku koncu roka zhoršujúci sa spotrebiteľský sentiment?

Určite áno. Všetky tieto firmy sú previazané s reálnou ekonomikou, každá ale trochu iným spôsobom, náznakov potenciálnych problémov tu bolo hneď niekoľko. Začal by som reklamným duopolom v oblasti online inzercie, ktorým sú firmy Alphabet a Meta. Obe firmy v rámci výsledkov spomínali ochladzovanie dopytu po reklame zo strany inzerentov. Firmy spomínali, že ich klienti, ktorými sú zase primárne iné firmy, začínajú na reklame šetriť, čo je predzvesťou toho, že recesia prísť môže. Ak by všetko v rámci firiem fungovalo perfektne, asi by sa neuchýlili k útlmu výdavkov na reklamu. Obe firmy hovorili, že najväčší útlm reklamy evidujú vo finančnej oblasti – pri úveroch, hypotékach, poisteniach či kryptomenách, naopak rástol dopyt zo strany inzerentov pri voľnočasovom zameraní. Amazon reportoval síce stále celkom slušný medziročný rast tržieb, v oblasti retailu ale tržby rástli jednociferne a firma vydala dosť výrazne znížený odhad tržieb na aktuálny kvartál. CEO firmy uviedol, že evidujú problémy v ekonomike, ktoré sa dotýkajú aj bežných ľudí a ide o jeden z dôvodov, prečo vydali horšie usmernenie. Microsoft zase hovoril, že útlm po cloude sa spomaľuje a že firemní zákazníci začínajú šetriť aj v tejto oblasti. Okrem toho mu tiež klesol medziročne predaj licencií na operačný systém Windows o 15 %, odhady hovoria, že dodávky počítačov vo svete klesli za minulý Q o nejakých 18 %. Jedinou firmou, kde zhoršenie sentimentu nebolo badateľné, bol Apple. Ten splnil očakávania v rámci takmer všetkého, firma ale predáva drahšie produkty, paradoxne môže byť teda viac anticyklická, keďže sa priemerného používateľa Apple môže recesia dotknúť menej, ako celkovo priemerného človeka.

Väčšina firiem z S&P500 indexu mala zatiaľ lepšie než očakávané výsledky. Je to skôr dôsledok menších všeobecných očakávaní z prieskumov, alebo sa firmám vo všeobecnosti stále darí?

Očakávania sa priebežne prispôsobujú situácii, usmernenia často priebežne vydávajú aj reportujúce spoločnosti a analytici na základe toho upravujú to, čo od firiem čakajú. Čísla, ktoré zverejňujú firmy v rámci výsledkov sú však všeobecne dobré, podobne dobré ale bývajú aj počas iných kvartálov. Tržby väčšine firiem stále rastú, dokonca aj technologickým firmám, ktorých akcie reagovali negatívne, skôr sú problémom sprievodné komentáre a výhľady na ďalšie Q. Firmám sa teda stále celkom darí.

Po kvartálnych výsledkoch Meta, Microsoft a Alphabet, čiže troch BigTech amerických gigantov, reagovali investori negatívne a ich akcie tento týždeň prudko padli. Čo vás na výsledkoch týchto troch firiem najviac prekvapilo?

Mňa osobne najviac prekvapila práve reakcia trhu na tieto výsledky, keďže ani jedna z firiem nepriniesla nijaké extra nové informácie, všetko čo reportovali je vzhľadom na kontext situácie vo svete očakávateľné. Začnem Metou, tej rástol počet používateľov, avšak ochladenie dopytu po reklame vo svete spôsobené situáciou znížilo priemernú cenu za reklamu, čo Mete znížilo zisky. Okrem toho firme výrazne rastú prevádzkové a investičné náklady, o tom sa ale vie už dosť dlhú dobu, sama firma avizuje že je v určitej  fáze investičného cyklu. Alphabet bol na tom podobne, rástli im náklady z podobných dôvodov ako Mete, taktiež spomínali útlm v online reklame. Tržby im síce medziročne stále slušne rástli, ale následkom útlmu v reklame a rastu nákladov im klesali zisky. Ani v tomto prípade za mňa nebolo nič prekvapujúce. Microsoft dokonca reportoval veľmi dobré výsledky, prekonal takmer všetky očakávania, dva segmenty z troch mu dokonca pekne rástli, jeden stagnoval a aj to iba kvôli silnému USD. Problémom bol v jeho prípade, rovnako ako v prípade Mety, slabší výhľad na aktuálny Q. Za mňa teda tie výsledky nepriniesli extra pozitívne informácie, určite by som však netipol, keby som videl iba výsledky bez reakcie trhu, že akcie zletia o takto vysoké percentá.

Výsledky Meta a Alphabet ovplyvňujú klesajúce príjmy z reklám. Čo sa deje v tomto sektore? Ide o trend, alebo len krátkodobejší dôsledok súčasného šetrenia?

Tu by som upravil toto tvrdenie tak, že príjmy Alphabetu neklesajú, ale stále rastú o približne 6 %. Mete tržby síce klesli, ale po očistení od silného USD tiež medziročne rastú, aj keď len mierne o 2 %. Nepomerne viac však rastú firmám náklady, preto sú zisky firiem, aj napriek relatívne podobným tržbám, menšie ako pred rokom. Dopyt po reklame však určite klesá, spomínali to aj firmy, je to vidieť aj na číslach. V tomto prípade by som ale nehľadal nejaký systémový problém v rámci firiem, ide skôr o to, že sme vo fáze hospodárskeho cyklu, na ktorý reagujú firmy znižovaním výdavkov, ktoré u Alphabetu a Mety inzerujú a výdavky znižujú aj práve na reklamu. Dal by som ruku do ohňa za to, že ak by sa situácia vo svete upokojila, výdavky na online reklamu by zase rástli. Online reklama rastie každým rokom a ide jednoznačne o budúcnosť inzercie, za mňa teda ide vyslovene o makro problém, nie problém na úrovni firmy.

Ako vnímate earnings Amazon a Apple, ktoré boli zverejnené vo štvrtok?

Apple zverejnil čísla, ktoré boli v súlade s očakávaním plus dodal, že zatiaľ nevidí nejaké znaky väčšieho ochladenia dopytu po jeho výrobkoch či službách, práve naopak. To, že Apple vidí tento kvartál pozitívne a investorom splnil očakávania trh ohodnotil rastom akcie, čo je za mňa pochopiteľná reakcia nA zverejnené čísla.

V prípade Amazonu je to ale trochu iný príbeh. Firmu väčšina ľudí pozná ako online retailera, málokto však vie, že prakticky celý zisk tvorí zisk z divízie cloudu. Táto divízia dotuje takmer všetko ostatné vo firme, vrátane retailu, ktorý je v strate. Do budúcna bude maloobchod niečo zarábať, všeobecne však ide o biznis s nízkymi maržami, ktorý je veľmi ťažký, preto sa sám Amazon sústreďuje najmä na iné segmenty, hlavne spomínaný cloud a okrem toho na reklamu. Firma v rámci výsledkov vydala slabý výhľad na aktuálny Q, problém je ale najmä v slabšom dopyte v maloobchode. Dôležité segmenty, teda cloud a reklama, ale pekne rástli, cloud o 27 % a reklama o 25 %. To, čo tvorí firme zisk teda rastie, napriek tomu investori vyhodnotili výsledky práve kvôli slabšiemu výhľadu spôsobené útlmom v retaile ako negatívne. Pár desiatok výsledkových sezón som už ale zažil, historicky má trh tendenciu pri Amazone preceňovať význam retailového biznisu a podceňovať výsledky cloudu a reklamy.

V tomto týždni sa veľa špekulovalo o možnom pivote Fed ku koncu roka, teda možnosti, že americká centrálna banka už čoskoro spomalí tempo zvyšovania úrokových sadzieb, alebo ho úplne ukončí a už v budúcom roku začne s uvoľňovaním. Vnímate to ako relevantné očakávania od Fed vzhľadom na súčasné okolnosti a fakt, že po oficiálnej osi nič také naznačené nebolo?

Úprimne povedané, naozaj netuším. FED svojimi krokmi vždy reaguje, a aj to možno nie vždy úplne správne, na aktuálnu situáciu v ekonomike. Sadzby sa momentálne zvyšujú hlavne kvôli vysokej inflácii a to, aká bude budúci rok, je podľa mňa veľmi ťažké predpovedať. inflácia sa ale sleduje najmä na medziročnej báze, takže mi logika hovorí, že keď výraznejšia začala rásť koncom minulého roka, tak by mala klesať už len kvôli tomu, že sa budúce hodnoty budú porovnávať s vyššou základňou. Ak teda nepríde nejaký ďalší impulz, ktorý by infláciu ešte viac zvýšil, tak by mala jej hodnota klesať, takže by mal FED tempo zvyšovania znižovať, prípade pristúpiť k tomu, že sadzby ponechá alebo ich zníži. Kedy k tomu príde si však naozaj netrúfam odhadovať.

Ďakujeme za rozhovor a dopĺňame, že earnings firiem zmieňovaných v rozhovore sme zhrnuli v týchto článkoch: Apple, Amazon, Alphabet, Microsoft, Meta.

Analýzy Tomáša Vranku nájdete na oficiálnom YouTube XTB a taktiež v našej sekcii Analýzy.

Páčil sa vám tento článok?

Ak sa vám náš obsah páči, odmeniť nás môžete tým, že sa na portál FTNews.sk vrátite opäť. Popri tom odporúčame sledovať našu Facebook stránku a Twitter kanál Zaujalo ma, ktorý odkazuje na najzaujímavejšie články z nášho webu.

Našli ste v článku chybu? Budeme vďační, keď nás kontaktujete a upozorníte nás na ňu.

Written By

Comments

Prísun noviniek aj na Facebooku

Tiež vás môže zaujímať

akciové trhy

Štvrtok 24. novembra – Rovnako ako každý pracovný deň, aj dnes vám prinášame prehľad týkajúci sa najzaujímavejších ekonomických správ z amerických trhov. Najsledovanejšie americké indexy...

akciové trhy

Utorok 22. november  – Rovnako ako každý pracovný deň, aj dnes vám prinášame prehľad týkajúci sa najzaujímavejších ekonomických správ z amerických trhov. Najsledovanejšie americké...

akciové trhy

Pondelok 21. november  – Rovnako ako každý pracovný deň, aj dnes vám prinášame prehľad týkajúci sa najzaujímavejších ekonomických správ z amerických trhov. Najsledovanejšie americké...

akciové trhy

Streda 23. novembra  – Rovnako ako každý pracovný deň, aj dnes vám prinášame prehľad týkajúci sa najzaujímavejších ekonomických správ z amerických trhov. Najsledovanejšie americké...

centrálne banky

V USA boli včera publikované tzv. Fed Minutes, ktoré sú zápisnicou z posledného mítingu guvernérov americkej centrálnej banky (FOMC), na ktorom zvýšili úrokové sadzby o 75 bázických...

akciové trhy

Ako sú na tom pred začiatkom nového obchodného týždňa z pohľadu technickej analýzy indexy S&P500 a Nasdaq? Veľa zaujímavého naznačuje aj dolárovy index (DXY)....

akciové trhy

S&P500 je stále bullish a je stále v rastúcom channeli bez akejkoľvek známky korekcie. Pomaly sa však blížime do finále a zobchodované objemy klesajú – to neveští...

akciové trhy

Prezidentka Fed v Clevelande Loretta Mesterová uviedla, že čísla týkajúce sa inflácie budú musieť byť viackrát po sebe optimistické, aby bola ochotná prehodnotiť svoj...