Prieskum National Retail Federation zistil, že americkým maloobchodným predajcom bol v roku 2021 vrátaný tovar v rekordnej hodnote 671 miliárd dolárov. Ide o čiastku, ktorá prevýšila v danom roku náklady na americkú obranu, ktoré činili 741 miliárd dolárov.
Lídrom v tomto smere je spoločnosť Amazon, u ktorej národná federácia maloobchodu odhaduje, že sa jej vrátilo len počas prázdninovej sezóny 16,6% všetkého objednaného tovaru, čo je o 56% viac, než rok predtým.
Štúdia tiež píše, že u online nákupov bola priemerná miera návratnosti ešte o čosi vyššia – vracalo sa až 21% objednávok oproti 18% v roku 2020. Amazon mal pre lepšiu ilustráciu v roku 2021 čisté tržby 469 miliárd dolárov.
Tieto skutočnosti nielenže vypovedajú o šialenosti súčasnej doby, ale aj o negatívnom vplyve na prírodu. Podľa informácii CNBC vrátaný tovar v USA generuje 16 miliónov metrických ton uhlíkových emisii počas svojej komplikovanej spätnej cesty k predaju a až 5,8 miliárd libier odpadu na skládkach každý jeden rok.
,,Hovoríme o miliardách, miliardách a miliardách odpadu, ktoré sú vedľajším produktom šialeného konzumu. Rezervná logistika bude vždy špinavá, pretože tovar vo väčšine prípadov nie je možné predať znovu v takom stave, v akom bol na začiatku. Najvhodnejšia cesta je hodiť ho do koša, teda na skládku,” varoval riaditeľ maloobchodných štúdii na Columbia Business Schoool Mark Cohen.
Amazon v reakcii na tieto tvrdenia uviedol, že pracuje na dosiahnutí nulovej likvidácie produktov, no nestanovil dátum, do kedy chce tento cieľ naplniť. Cherris Armor, šéfka sekcie Amazon pre vracajúce sa položky tvrdí, že dokážu predať väčšinu tovaru, ktorý sa im dnes vráti. Je predávaný opäť buď ako úplne nový, alebo použitý alebo sa vracia k predajcovi a dodávateľovi. Amazon občas vrátený tovar dokonca aj daruje.
Rekuperáciu používa Amazon len v prípade položiek, ktoré nemôžu byť obnovené alebo recyklované z hygienických dôvodov alebo poškodenia produktu.
Zdroj: cnbc.com