S tým, ako sa pracovníci vracajú späť do kancelárií, zamestnávatelia sa čoraz viac zaujímajú o využitie umelej inteligencie nie na nahradenie pracovníkov, ale na ich sledovanie.
Od marca 2020 vzrástol dopyt po softvéri na sledovanie zamestnancov o 54%, podľa výskumu Top10VPN. Zamestnanci samozrejme o tomto novodobom trende vedia.
Údaje od Americkej psychologickej asociácie (APA) ukázali, že až 51% zamestnancov si je vedomá toho, že ich zamestnávateľ používa technológiu na ich monitorovanie, keď pracujú.
Vplyv na mentálne zdravie?
Vedomie, že sú zamestnanci sledovaní, malo negatívne účinky na ich psychologické zdravie.
Podľa údajov agentúry takmer jedna tretina zamestnancov, ktorí si sú vedomí toho, že ich šéfovia používajú technológie na ich monitorovanie, opísali svoje duševné zdravie ako podpriemerné. Naproti tomu u zamestnancov, ktorí nie sú sledovaní toto číslo kleslo o 10%.
Rozdiel je ešte viac viditeľný u pracovísk, ktoré sú monitorované. Takmer polovica sledovaných tvrdí, že ich pracoviská majú negatívny vplyv na ich duševné zdravie. U nesledovaných pracoviskách je to len 29%.
Medzitým 81% pracovníkov uviedlo, že vďaka monitorovaniu AI pociťujú, že ich súkromie je neopodstatnene narušené.
Ako sledovanie funguje?
Pred pandémiou boli najčastejším typom sledovania zamestnancov vstupné karty pri príchode do budovy.
Zamestnávatelia po pandémii však začali používať technológie, ktoré sledujú, kedy sa pracovníci prihlasujú a odhlasujú, s kým komunikujú a, čo hovoria.
Napríklad softvér s názvom Traqq deteguje každú web stránku a aplikáciu, na ktorej zamestnanci strávia dlhší čas ako 10 sekúnd.
Ďalší softvér s názvom Time Doctor umožňuje etické nahrávanie obrazovky. V podstate tak zamestnávatelia môžu vidieť či pracovníci skutočne pracujú a sú prítomní na svojich počítačoch.
Aké sú výhody?
Leslie Hammer, profesorka Oregonskej univerzity zdravia a vedy sa k monitorovaniu zamestnancov vyjadrila takto:
„Keď zamestnanci cítia, že sa o nich ich zamestnávatelia nestarajú alebo im nedôverujú, je pravdepodobné, že budú mať nižšiu úroveň oddanosti pre organizáciu a vyššiu úroveň stresu. Okrem toho vzťahy medzi zamestnancami a ich zamestnávateľmi v dôsledku toho trpia.
Pri porovnaní stresu, napätia a vyhorenia spojeného s elektronickým monitorovaním sa dá usúdiť, že táto technológia má vo väčšine prípadov skôr nevýhody ako výhody.“
Na druhú stranu niektorí zamestnanci videli niekoľko potenciálne pozitívnych výsledkov monitorovania umelou inteligenciou.
Podľa údajov z Pew Research Center takmer polovica, tvrdí, že bezpečnosť na pracovisku by sa s monitorovaním AI zlepšila. Zároveň 46% pracovníkov uviedlo, že nevhodné správanie by sa určite znížilo.
Vo všeobecnosti však pracovníci s touto technológiou skôr nesúhlasia a s pokračujúcim trendom práce z domova sa zrejme monitorovanie bude čím ďalej tým viac aplikovať.
Prieskum na záver zistil, že zamestnanci, ktorí nie sú monitorovaní majú tendenciu menej hľadať novú prácu a sú vo svojej aktuálnej práci spokojnejší.
When employers use monitoring technology, workers are more likely to feel stressed and tense throughout the workday. They are also more likely to look for a new job in the next year, according to APA's #WorkInAmerica survey.
See the full report: https://t.co/Vo8CW5XAul pic.twitter.com/O7bKLzHDFO
— American Psychological Association (@APA) September 8, 2023
Zdroje : cnbc, Twitter