Automobilový priemysel sa nepochybne uberá smerom k EV – teda k elektromobilite. Naznačuje to aj skutočnosť, že 6 zo 7 výrobcov automobilov inzerujúcich počas nedeľňajšieho ostrosledovaného SuperBowlu uprednostnilo odvysielanie reklamy na jej elektromobil pred propagáciou tradičnéhu automobilu so spaľovacím motorom.
Startup Polestar vo svojej reklame predstavil model Poelstar 2, konglomerát General Motors propagoval hneď niekoľko elektromobilov a ďalšie EV boli predstavené v rámci odvysielaných kampaní automobiliek BMW, GM’Shevy, KIA, Nissan a Toyota.
Sometimes in life, you just have to take the plunge to #LiveFullyCharged. Watch #RoboDog risk it all for the all-electric #KiaEV6. #MovementThatInspires pic.twitter.com/c2paiMk0E6
— Kia America (@Kia) February 3, 2022
Trend je jasný, no podiel EV na trhu stále malý
,,Tieto peniaze investované do reklám sú známkou toho, kam sa automobilový priemysel uberá, ale neodrážajú aktuálnu situáciu predaja automobilov. Podľa nového prieskumu zverejneného v pondelok firmou Canalys tvoril (minuloročný) predaj elektromobilov len 9% celkového celosvetového predaja osobných automobilov,“ upozornila k téme televízia CNBC.
Štúdia Canalys uvádza, že celosvetovo sa v roku 2021 predalo 6,5 milióna kusov EV (elektromobilov). Toto číslo zahŕňa plne elektrické a plug-in hybridné osobne vozy a predstavuje 109% nárast predajov oproti roku 2020.
Z tohto čísla je zároveň zrejmé, že elektromobily sa stali medziročne populárnejšie, nakoľko celkový počet predaných aut stúpol za rok “len” o štyri percenta. ,,To znamená, že trh s elektrickými autami rastie celkovo viac než 25-krát rýchlejšie než trh s automobilmi ako takými, ale stále je to len malá časť celkového počtu,“ tvrdia autori štúdie.
Mohlo by vás zaujímať:
Tesla mala vyrábať dva modely bez sekundárnej riadiacej jednotky. Je ambícia Elona Muska v ohrození?
Zo 6,5 miliónov kusov EV bolo v roku 2021 najviac predaných (podľa predpokladov) v Číne – konkrétne išlo o 3,2 miliónov kusov. Nasleduje Európa, kde sa kúpilo 2,3 miliónov elektromobilov.
,,V mnohých európskych krajinách predstavovali elektromobily viac než štvrtinu predaných nových vozov,” doplnil Ashwin Amberkar z firmy Canalys. ,,Zákazníci ale musia byť trpezliví. 9 až 12 mesiacov čakania na nový elektromobil nie je nič neobvyklé.“
Tesla dominuje v USA aj celosvetovo
Zaujímavé je, že v USA je po elektromobiloch, ktoré dominovali reklamám počas SuperBowlu, omnoho menší dopyt, keďže minulý rok sa v Spojených štátoch predalo len 535 000 EV.
Dominantnú pozíciu mala v tomto smere automobilka Elona Muska Tesla, ktorá si zabezpečila zhruba 60% podiel na trhu. ,,Tesla dokonca na celkovom trhu prevyšuje počty prémiových značiek automobilov,” doplnil k tejto informácii Chris Jones, ktorý je viceprezidentom a hlavným analytikom Canlys.
Pokiaľ ide o celosvetové čísla v sektore EV, Tesla je prvá so zhruba 14% podielom na trhu. Dobieha ju Volkswagen s 12%, ktorý svoj podiel medziročne zdvojnásobil (k Volskwagenu radíme aj EV Škoda, Porsche, Audi či Seat). Nasledujú čínski výrobcovia SAIC (11%), BYD (9%), Stellantis (6%) a potom BMW Group (5%) s Hyundai Motor Group (5%).
Prečítajte si tiež:
Prezident Biden prekvapil pochvalou spoločnosti Tesla. Elon Musk ho označoval za „bábku“
Zdroj: cnbc.com, canalys.com